Cikkek, Eszközök

Fotózás természetes fényben – I.

A fényképezés tudománya nagyon egyszerűen megfogalmazva a fény rögzítése egy adott pillanatban/időtartam alatt. Akár egy portrésorozatot akarsz készíteni, esetleg egy fülledt nyári este hangulatát megörökíteni, ha megfelelően használod a természetes fényt, mint eszközt, lenyűgöző eredményeket tudsz elérni. Ebből a cikkből megtudhatod, hogyan fordíthatod előnyödre az adott fény tulajdonságait.

Sok fotó esetben a legjobb hatást természetes fénnyel lehet elérni, nem pedig stúdióvilágítással.
A természetes fény segíthet abban, hogy a fotózott témád úgy nézzen ki, mint a valóságban, legalábbis közelebb álljon hozzá. További előnye pedig, hogy a természetes megvilágításhoz nincs szükség drága felszerelésekre.

Mielőtt belekezdenénk, néhány fényképezőgép-beállítás, amelyeket ismerned kell:

Rekeszérték (mélységélesség, f-érték):
A rekesznyílás a fényképezőgép lencséjén lévő nyílás mérete, amely különböző mennyiségű fényt enged be. Minél magasabb az f-érték, annál szűkebb a nyílás, és annál kevesebb fény jut a kamerába. A magasabb f-érték olyan fényképeket eredményez, ahol több a fókusz. Az alacsonyabb f-érték azt jelenti, hogy kevesebb lesz a fókuszban, ami nagyobb hangsúlyt fektet a témára, így az jobban elkülönül a hátterétől.

Ugyanazon kompozíció szűkebb és tág rekesszel


Zársebesség:

A zársebesség határozza meg mennyi ideig készül a kép, tehát a rekeszünk mennyi ideig van nyitva = engedi be a fényt. A gyors zársebesség (pl.:1/4000= négyezred másodperc) egyetlen pillanatban „leállíthatja” (megfagyaszthatja) a mozgást elmosódás nélkül, viszont kevesebb ideig jut be a fény. A lassú zársebesség (pl 1’’=1 másodperc) ennek az ellenkezőjét eredményezi – gyakran szándékosan (és művészien) elmosódott fényképekhez vezet.

Példa gyors záridőre -» a pillanat megfagyasztása (Thom Holmes/Unsplash)


ISO érték, fény érzékenység:

Az ISO érzékenység, vagy ISO szám még a filmes fotózás korszakából megmaradt fogalom. A film fényérzékenységének mértékét jelentette. Ma ez a szám a fényképezőgépekben lévő szenzorok fényérzékenységét jelenti. Minél magasabb a fényérzékenység, annál kevesebb fény elegendő a fotó elkészítéséhez. Ezeket az értékeket egy számsorral jelöljük, melynek első tagja az ISO100.  Akkor használunk magas ISO beállításokat, hogy ha gyenge megvilágítással vagy rossz fényviszonyok között fotózunk. Hátránya lehet a magas ISO érték használatnak, hogy minél magasabb az érték, annál jobban zajosodik (szemcsésedik) a fotónk, amit feldolgozásnál nehezebb kijavítani.

ISO értékek


És akkor nézzük a lényeget:

Ha elemezni kezdenél egy fényképet, azt három fő tényezőre bonthatnád:

  1. Fény
  2. Téma
  3. Kompozíció

Ezek közül mi most a fényt, mint természetes fényt járjuk körül:

A természetes fényben való fotózás módja számos tényezőtől függ, például, hogy bent vagy a szabadban fotózol-e, az időjárástól pl. mennyire felhős az ég (fény egyenletessége) és a napszaktól is.
A fény minősége a legfontosabb a fénykép végső megjelenésének és hangulatának meghatározásában. Napsütéses napokon, tiszta égbolt esetén a fény a reggeli órákban viszonylag meleg, dél körül a legerősebb, este pedig lágyabb » aranyóra.

Az aranyóra egy nap során kétszer van, egy órával a napfelkelte után és egy órával a napnyugta előtt. Ahogy a nevében is benne van, a fénynek ilyenkor jellegzetes „arany” tónusai vannak, amik nagyon kellemes látványt nyújtanak a fotókon.

Fotózás aranyórában, ellenfényben


A nap nagy részében a Nap szinte közvetlenül a fejünk felett van, erős árnyékot és fényt hozva létre. Ilyenkor sokkal nehezebb megtalálni a tökéletes pozíciót, hogy ne vetüljenek árnyákok mindenhova a modellen, vagy az adott témán. Tipp: ilyen esetben válassz egy árnyékosabb, fedettebb helyszínt a fotózáshoz ha van rá lehetőséged. A beszűrődő fény és árnyék játékával igazán különleges hatást keltő fotók születhetnek.

Erős, délutáni fényben árnyékos helyre húzódva készült fotó, kihasználva a beszűrődő fények játékát


Szürkületben is készíthetsz remek fotókat. Az aranyórához hasonlóan szürkület is naponta kétszer van. Az első alkalom körülbelül 20 perccel a Nap felkelése előtt, a második körülbelül 20 perccel a lenyugvás után történik. A szürkületben a fény kevés és kékes, de még nem olyan kevés, mint éjszaka. Tipp: ilyenkor mindenképp használj állványt, mert a kevés fény miatt nagy rekeszértékre és/vagy lassabb záridőre lesz szükséged, ami azt eredményezi, hogy a legkisebb kéz-bemozdulás is rossz hatással lesz a fotód élességére. Tehát életlen fotók sorozatával lehetsz gazdagabb.


A cél, hogy találd meg a témád számára legideálisabb természetes fényt. Vannak, akik az aranyórára esküsznek, mások a zárt térben beszűrődő egyenletes fény hívei. 

Amire viszont mindegyik esetben nagyon fontos, hogy figyelj:

» A fény iránya: a fény a modellel/témával szemben – enyhén oldalról adja a legtermészetesebb hatást, hacsak nem pont az a célod, hogy ellenfényben fotózz (lásd fentebb: aranyóra fotó).
Ne feledkezz meg a nem kívánatos árnyékok elkerülése érdekében a derítésről sem!

Délutáni órákban lévő erős fény okozta árnyékok ellen aranyszínű derítés


Képek feldolgozása

Ha fényképezőgéped RAW formátumot készített, akkor a fájlok elegendő információval rendelkeznek ahhoz, hogy az elkészített képek színárnyalatát, intenzitását és expozícióját módosítsd/javítsd, ha szükséges. (A RAW képek feldolgozásáról itt olvashatsz bővebben.) Ezzel összességében tudod javítani a fénykép végső minőségét, és a legjobbat hozni ki az elkészített képből. TIPP! mindig jobb egy kicsit alul exponálni, majd később hozzáadni, mint egy sor túlexponált fényképet készíteni, amit utólag már nem tudsz javítani.

Kísérletezz minél több, természetes fényben készült fotóval, hogy megtaláld azt a stílust, amely a legközelebb áll hozzád és a témádhoz, és azt az érzést közvetíti számodra, amilyet megálmodtál neki.